Hoppa över navigation

Nio av tio anser att svenskt kött på hamburgerrestaurang är viktigt

Stockholm 2018-07-18 09:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31)

En färsk undersökning visar att närmare nio av tio konsumenter anser att det är viktigt att köttråvaran av hamburgare är från Sverige. Ursprungsmärkning av kött på restaurang och i storkök kan nu dessutom bli obligatorisk om regeringens initiativ går igenom. Syftet med märkningen är att konsumenter ska kunna göra informerade och medvetna val likt det som görs i dagligvaruhandeln. Hamburgarna på MAX innehåller enbart svenskt nötkött och märkningen ”Kött från Sverige” finns på alla MAX restauranger.

– På MAX kan gästerna vara säkra på att allt nötkött vi serverar kommer från Sverige. Vi vet att gästerna som besöker hamburgerrestauranger föredrar svenskt nötkött. Vi synliggör tydligt att nötköttet kommer från Sverige och vi tycker att det är lika självklart som att livsmedelsbutiker gör det, säger Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef på MAX Burgers.

En nyligen genomförd marknadsundersökning genomförd av Capacent* bekräftar att Sveriges konsumenter vill veta var köttet kommer ifrån. Närmare nio av tio anser att det är mycket eller ganska viktigt med svenskt kött när de äter på hamburgerrestauranger, varav hela 57 procent tycker att det är mycket viktigt.

– Sedan den 14 juni är vi världens första restaurangkedja som serverar enbart klimatpositiva burgare, men redan 2008 var vi först med att klimatmärka menyn, en frivillig märkning för att underlätta för gästerna att göra medvetna klimatval. Vi vet att konsumenterna uppskattar tydlig märkning. En ursprungsmärkning av kött i till exempel hamburgerrestauranger skulle göra det enklare för gästen att välja och känna sig trygg med sitt val, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på MAX.

Produktion av svenskt kött har avsevärt lägre klimatpåverkan än det globala genomsnittet. Sverige har en omfattande djurhållningslagstiftning och är dessutom ett av de länder med lägst användning av antibiotika. Men det är inte bara hållbarhetsaspekten som fått MAX att välja svenskt framför importerat nötkött.

– MAX är den enda rikstäckande kedjan som bara serverar svenskt nötkött, kyckling och bacon, vilket jämfört med EU-råvara innebär en ökad kostnad på cirka 25-53 miljoner kronor per år sett till de senaste åren. För oss är det en investering i vårt löfte till våra gäster att servera Sveriges godaste burgare. Det handlar inte bara burgarna ska smaka gott utan också att burgare med svenskt nötkött har en godare eftersmak, säger Christoffer Bergfors.

*)50 % svarade mycket viktigt och 37 % svarade ganska viktigt på frågan ”Hur viktigt är det för dig att det är svenskt kött som serveras när du besöker en hamburgerrestaurang?”. Webbundersökningen ”Sveriges godaste burgare” gjordes av Capacent via Kantar Sifos webbpanel, målgruppen var allmänheten i åldrarna 16-65 år, totalt 1000 svarande. Resultaten har viktats för att motsvara faktisk sammansättning av den svenska befolkningen och intervjuerna genomfördes 6-13 mars 2018.