Långt innan appar och mobiltelefoner präglade matupplevelsen, startade vår resa i det natursköna Norrland. År 1968, i Gällivare, grundade Curt Bergfors och Britta Fredriksson den första MAX-restaurangen, då kallad X-grillen. Inspirerade av amerikanska drive-ins, men med en stark vision om hållbarhet och kvalitet, satte de en ny standard för snabbmat i Sverige.
MAX är en svensk familjeägd hamburgerkedja med över 180 restauranger i Sverige, Norge, Danmark och Polen. Företaget grundades 1968 i Gällivare av Curt Bergfors och Britta Fredriksson och drivs än idag av familjen Bergfors med Richard och Christoffer Bergfors, söner till Curt och Britta, som koncernchef och vice koncernchef. Sedan 1968 har vi vuxit till att bli en av Sveriges mest framgångsrika burgerkedjor. Läs mer om vår historia här.
Restauranger: 195
Anställda: 8000
Omsättning: 5,4 miljarder
Marknader: 4
Sålda burgare per dag: ca. 150 000
Vårt ansvar
Vår ambition är att bli världens bästa burgarkedja genom att förena matglädje med positiv samhällspåverkan. Hållbarhet är en del av vår DNA och vi har en stark tro på att alla kan bidra till en bättre värld. Sedan starten 1968 har vi arbetat för att ta ansvar i samhället vi verkar. Vårt fokus har varit och är miljö, hälsa och socialt ansvar. Vår resa mot ett hållbart företagande är en inbjudan till alla att vara med och göra skillnad. Läs mer hur vi tar ansvar här.
Sveriges godaste burgare
MAX är ett varumärke som står för hållbarhet och kvalitet. I jämförelser med andra snabbmatskedjor har MAX konsekvent visat sig vara branschledande i kundnöjdhet och hållbarhet, enligt Sustainable Brand Index.
I en undersökning av Xtreme med över 6 500 svenska respondenter visar återigen att MAX har Sveriges godaste burgare bland alla rikstäckande burgarrestauranger. Det är inget som vi tar för givet, utan något vi jobbar hårt för varje dag. Så nästa gång du är sugen på en riktigt god burgare, vet du var du ska gå - till MAX!