Det ska vara lätt för våra gäster att välja måltider med låg klimatpåverkan. Nästan 90% av våra utsläpp i värdekedjan kommer från mat, vår huvudstrategi för att minska vår totala klimatpåverkan är att se till att våra burgare med en låg klimatpåverkan smakar minst lika gott som våra burgare med hög klimatpåverkan.
Mäta klimatpåverkan
Varje år beräknar vi utsläppen av växthusgaser i hela vår värdekedja från lantbrukarens jord till gästens bord och till och med gästernas resor till och från restaurang (scope 1, 2 och 3). Vi följer metoderna Greenhouse Gas Protocol och ISO 14067. Analysen är tredjepartsverifierad av EY. Den senaste klimatanalysen hittar du här (LÄNK).
Minska klimatpåverkan
Vi har minskat matens utsläpp med 28 % per 1 000 kilokalorier mellan 2015 och 2022 enligt World Resource Institute. Detta är i linje med FN:s 1,5-graders mål.
Tio åtgärder som har minskat utsläppen i vår värdekedja
- Vi har branschens bredaste utbud av välsmakande gröna burgare med låg klimatpåverkan
- För att göra det lätt för våra gäster att välja mat med låg klimatpåverkan införde vi 2008 världens första klimatmärkta meny. Vi redovisar klimatavtrycket för allt och de måltider som ligger under ett kilo koldioxidekvivalenter (CO2e) märks med den blå symbolen ”Lågt CO2e”.
- Endast cirka 1 % matsvinn i våra egna processer på restaurangerna.
- Maten är fri från palmolja.
- Grön el: 100 % vindkraft sedan 2008 i Sverige, 2016 i Norge och 2021 i Danmark. 100 % förnybar el i Polen sedan 2020
- Använd frityrolja säljs och omvandlas till biobränsle.
- Energisparprogram på restaurangerna.
- Gröna tjänstebilar.
- Laddstationer för elbilar för våra gäster.
- Onödiga förpackningar fasas ut och större andel förnybart förpackningsmaterial används.