Max väljer mjölk från lokala mejerier

Luleå 2015-05-07 09:30 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31)

Från och med 11 maj kommer mjölken som serveras på Max 102 restauranger runt om i landet från fyra olika mejerier: Norrmejerier, Skånemejerier, Gefleortens och Arla. Att välja mer lokal mjölk är ett sätt för Max att minska miljöpåverkan från transporter och stödja de lokala bönderna.

– Att samarbeta med fler lokala mejerier känns mycket bra. Våra gäster vill ha lokalproducerad mjölk och för oss är det ett sätt att minska våra transportutsläpp och stötta den lokala mjölkbonden, säger Richard Bergfors, vd på Max.

Från och med den 11 maj kommer mjölken på Max 102 restauranger från Norrmejerier, Gefleortens, Skånemejerier och Arla. Vilken mjölk som serveras beror på var restaurangen ligger, med målet att miljöpåverkan från transporter ska bli så liten som möjligt.

– Lokal mjölk är ett av många steg som vi hela tiden tar för att bidra till en lite godare värld. Framöver vill vi gärna välja ännu flera lokala råvaror, förutsatt att de lever upp till våra högt ställda kvalitetskrav. Redan idag är Max den enda rikstäckande hamburgerkedjan som bara har svenskt kött, kyckling och bacon, säger Richard Bergfors.

Max väger in hållbarhetsfrågor i alla beslut och arbetar hela tiden för att försöka påverka samhället att utvecklas i en hållbar riktning.  2008 var Max först i världen med att klimatdeklarera hela menyn. Företaget var ett av de första att klimatkompensera 100 procent från bondens jord till gästens bord. Max är också den enda rikstäckande hamburgerkedjan som bara har svenskt kött, svensk kyckling och svensk bacon.