Vårt ansvar

Max är sedan starten 1968 ett svenskt familjeägt företag. Som familjeföretag har vi målet att finnas kvar i många generationer. Vi vill vara ett hållbart företag i ett hållbart samhälle och ett föredöme i branschen. Förutom vårt omfattande miljöarbete vill vi ta ett socialt ansvar där vi ser individens möjligheter.

Vad vi menar med ansvar

Max finns till för att göra världen lite godare. Det gör vi genom att servera de godaste hamburgarna, gjorda på råvaror av högsta kvalitet av engagerade medarbetare.

Vi har en bred defintion på hållbarhet; här ingår klimat och miljömat, hälsa och socialt ansvar. Vårt arbete baseras på organisationen Det Naturliga Stegets 4 principer:

I det hållbara samhället utsätts inte naturen för systematisk...
1. … koncentrationsökning av ämnen från berggrunden (t.ex. fossila bränslen, metaller och mineraler)
2.  …koncentrationsökning av ämnen från samhällets produktion (t.ex. svårnedbrytbara kemikalier)
3. … undanträngning med fysiska metoder (t.ex. avskogning och utarmning av ekosystem)
4. … och det finns inga strukturella hinder för människors hälsa, inflytande, kompetens, opartiskhet och mening.

Att ta ansvar för en hållbar utveckling är  ett långsiktigt arbete som inte har något slut. Därför genomsyrar hållbarhet hela Max organisation - från styrelse och VD till våra 4000 anställda - och vi försöker väga in hållbarhetsfrågor i alla beslut.  

Uppmärksamhet och priser

Max betraktas både i Sverige och internationellt som ledande inom hållbarhet. 100 procent klimatkompensation, CO2e-märkning av menyn, vår satsning på hälsosamma alternativ och samarbetet med Samhall är några av de insatser som har belönats genom åren:

2015 - Real Leader utser Richard Bergfors till en 100 mest visionära ledare
2011 - 2015 - Sustainable Brand Index, branschbäst fem år i rad
2012 - St Julian priset - Stockholms stad
2011 - Richard Bergfors vinner Young Presidents’Organization CSR Award
2011 - Arla Guldko för miljöarbete
2011 - Fast Company Magazine rankar Max som en av de mest innovativa företagen i världen
2010 - Visa Vägen-priset, Samhall
2009 - Sir Paul McCartney lyfter särskilt upp vår klimatmärkning som en av fyra viktiga åtgärder i världen för en mer hållbar konsumtion
2009 - The Green Award, globalt hållbarhetskommunikationspris
2008 - Stora livsmedelspriset