
MAX och Kompis Sverige i samarbete
2025-02-17 22:15 (Uppdaterad 2025-02-18 07:00)Det nya samarbetet mellan MAX Burgers och Kompis Sverige ska bidra till att öka inkludering och minska utanförskap. MAX Burgers tror på kraften i att jobba tillsammans och på kraften i mötet mellan människor. Därför inleds nu ett samarbete med den ideella föreningen Kompis Sverige, som arbetar med att bryta och förebygga språkligt, socialt och ekonomiskt utanförskap.
Det svenska samhället står inför stora utmaningar med ett utbrett utanförskap. Det finns inga enkla lösningar och ingen kan på egen hand vända utvecklingen.
- Vi är väldigt glada och stolta över detta samarbete med ett av Sveriges mest välkända varumärken. MAX restauranger bär på en stor potential i att vara en mötesplats där främlingskap byts till vänskap, utanförskap till gemenskap och fördomar till tillit. Vi ser fram emot att med MAX Burgers hjälp nå ut till ännu fler och inspirera till fler inkluderande möten över hela Sverige, säger Pegah Afsharian, grundare och operativ chef på Kompis Sverige.
MAX Burgers mission är att servera de godaste burgarna på ett gott sätt. I det ingår att ta ett socialt ansvar och bidra till ett bättre samhälle. Som ett led i detta skalas arbetet inom social hållbarhet upp genom samarbetet med Kompis Sverige med fokus på att bidra till ett mer inkluderande samhälle.
På MAX restauranger arbetar människor med bakgrund från hela världen. Vi vet hur viktigt det är att ge människor en chans att bli en del av samhället och gemenskapen på olika sätt. Men detta behöver ske överallt i samhället och där fungerar Kompis Sverige som en positiv kraft genom att bygga broar mellan människor. Genom våra restauranger och andra kanaler vill vi se till att fler får kännedom om Kompis Sveriges verksamhet och får en möjlighet att själva kunna bli en del av att minska polariseringen, säger Christoffer Bergfors, vice vd och ägare MAX Burgers.
Förutom ett ekonomiskt stöd till Kompis Sveriges verksamhet innebär samarbetet att parterna gemensamt ska ta fram kommunikativa insatser för att lyfta kraften i mötet och betydelsen av inkludering i MAX Burgers olika kanaler, såsom restauranger, MAX app och sociala medier.
För mer information, kontakta:
Johan Bäckström, verksamhetschef Kompis Sverige, 0732493706, johan.backstrom@kompissverige.se
Henric Byström, Kommunikationschef, 0704830548, henric.bystrom@max.se
OM KOMPIS SVERIGE
Kompis Sverige är en ideell förening som bryter och förebygger utanförskap genom att bygga broar mellan nya svenskar och det svenska samhället. Föreningen grundades 2013 av kompisarna Natassia Fry och Pegah Asharian och är idag en ledande nationell aktör inom social integration. Förra året hade verksamheten över 5000 unika deltagare i 180 kommuner och bidrog till över 50 000 möten mellan människor. Verksamheten består av det nationella Kompisprogrammet där individer och familjer matchas till nya kontakter, sociala aktiviteter där deltagarna kostnadsfritt tillsammans med andra får uppleva idrott, kultur, friluftsliv, matlagning m m, samt öppna mötesplatser i utanförskapsområden.
OM MAX BURGERS
MAX Burgers grundades i Gällivare 1968 av Curt Bergfors och Britta Fredriksson, och har växt från en liten grillkiosk i norra Sverige till en internationell burgarkedja med restauranger i Sverige, Polen, Norge och Danmark. MAX strävan är att bli världens bästa burgarkedja genom att servera de godaste burgarna på ett gott sätt. Hållbarhet är en naturlig del av affären och som världens första restaurangkedja började MAX klimatmärka menyn redan 2008. Stiftelsen Rättvis Fördelning har sedan 2006 fördelat 7–10 % av MAX årliga nettovinst till fattigdomsbekämpning. Läs mer på: www.max.se